סה"כ צפיות בדף

אורי מטייל

יום שבת, 16 באוקטובר 2021

אורי מטייל ✈ | איטליה 🇮🇹 | רומא | אטרקציות ברומא


אורי מטייל ✈ | בלוגר טיולים בארץ ובעולם 👇

אורי מטייל ✈ | צאו לטייל 👇

===============================

ברוכים הבאים לבלוג נוסף של "אורי מטייל", והפעם רומא

בבלוג הזה אני אסקור את חווית הטיול ברומא המהממת, התוססת ומלאת ההפתעות.

רומא היא אחת הערים היפות ביותר בעולם ומלאה באינספור אטרקציות תיירותיות נפלאות. רומא מלאת הפתעות, מסיבות, פסטיבלים ועוד ועוד. רומא היא העיר הכי שמחה שביקרתי, מחכה לרגע לחזור שוב.

רשימת האטרקציות (מסודרות על פי הסדר במפה):

1. הוותיקן
קריית הוותיקן, או בקיצור הוותיקן (רשמית "מְדִינַת קִרְיַית הוַותִיקָן"; באיטלקית: Città del Vaticano; בלטינית: Status Civitatis Vaticanæ), היא המדינה העצמאית הקטנה בעולם מבחינת שטחה – פחות ממחצית קמ"ר בתוך העיר רומא שבאיטליה.

הגעה: קו מטרו A (אדום), תחנת Ottaviano

2. הקפלה הסיסטינית (La Cappella Sistina)
מי שלמד אמנות או מתעניין בתולדות האמנות שמע רבות עליה והיא נחשבת לאחד האתרים המרהיבים ברומא, אתר בן לא מעט שנים שמביא אתו יופי ועוצמה. הקפלה הסיסטינית נמצאת בקריית הוותיקן במתחמו של ארמון האפיפיור ונערך בה אחד הטקסים החשובים ביותר בעולם הנוצרי, טקס בחירת האפיפיור. הקפלה ידועה, בין היתר, בזכות העיטורים היפהפיים המעטרים אותו, עיטורים עליהם אחראיים אמנים איטלקיים ידועים, כדוגמת מיכלאנג’לו, שצייר על תקרתה את יצירתו החשובה – “יום הדין”, יצירה מהמאה ה-16 עם פרטים רבים. הסצנות המצוירות על תקרת הקפלה עוצרות נשימה וזו גם הסיבה מדוע עם הכניסה אליה קשה שלא להבחין בכל המבקרים, הנמצאים בחלל הפנימי, כאשר ראשם מכוון כלפי מעלה. 

הגעה: קו מטרו A (אדום), תחנת Ottaviano


3. בזיליקת פטרוס הקדוש (Basilica Sancti Petri)
קשה שלא להתרשם מהבזיליקה המפוארת הזו, שמקשטת את קו הרקיע של רומא היפה. בזיליקת פטרוס הקדוש נמצאת בקריית הוותיקן והיא אחד מסמליה הידועים של העיר. היא גם המבנה הארכיטקטוני הנוצרי הגדול ביותר בעולם והיא יכולה להכיל עד כשישים אלף איש. בבזיליקה זו נקבר הקדוש פטרוס, אחד משנים עשר שליחיו של ישו (הבכיר שבהם), מה שהוביל לקבירתם של רבים מהאפיפיורים באותו המקום. הבזיליקה ידועה, בין היתר, כאתר צליינות בעל חשיבות רבה והיא חלק מההיסטוריה של הנצרות. בנייתה החלה בתחילת המאה ה-16, כאשר לקח בכך חלק גם מיכלאנג’לו, שהיה ממונה על עבודות הבנייה. הכיפה המפוארת של הבזיליקה נחשבת ליצירת פאר ולאורך השנים ניסו לחקותה בלא מעט מבנים, לרבות במבנה הקונגרס של ארה”ב. היא קיבלה את התואר “אתר מורשת עולמית של אונסק”ו” ולא בכדי והיא מושכת אליה המוני מבקרים לאורך כל השנה. 

הגעה: קו מטרו A (אדום), תחנת Ottaviano


4. Piazza Navona
רומא משופעת בכיכרות, אבל זו בהחלט הכיכר המרהיבה והגדולה ברומא, יצירת מופת בארוקית שצורתה אליפטית והיא מהווה מוקד תיירות אטרקטיבי בעיר. הפיאצה כוללת שלוש מזרקות, כשהמרכזית ביניהן היא מזרקת ארבע הנהרות (דנובה, ריו דלה פלטה, הנילוס והגנגס). את האתר בנה ברניני עבור משפחת האפיפיור אינוקנטיוס העשירי על שרידי האצטדיון של דומיטיאנוס. הפיאצה מוקפת בבוטיקים, גלידריות, מסעדות והיא מקום נהדר לצאת ממנו לסיור ברומא.

כתובת: Piazza Navona, 00186 Roma RM, איטליה
הגעה: קו מטרו A (אדום), תחנת Barberini


5. הפנתאון (Pantheum)
כמו מבנים ארכיטקטוניים אחרים ברומא, גם הפנתאון שבעיר מרשים ומרהיב ביופיו. הוא קיים עוד מתקופת רומא העתיקה בעיר והוא שימש, וכפי שניתן להבין משמו, כמקום לסגידת כל האלים. את הפנתאון הקימו בין השנים 27 לפני הספירה עד ה-14 לספירה, והוא הוקם מחדש בין השנים 100-80 לספירה. מעבר להיותו בעל חשיבות דתית מאד, שימש המבנה כמקום מפגשם של חברי הסנאט הרומי ולאחר תקופה הוסב הפנתאון לכנסייה. חזית הפנתאון יפהפייה והיא מקבלת בברכה את המוני התיירים, שנוהרים עד אליו. בחזית המרשימה תומכים שמונה עמודים ויוצרים כמעין חלל בצורת צילינדר. כיפת הבטון שמעל היא הגדולה ביותר מסוגה בעולם ובמרכזה פתח, דרכו נכנס האור הטבעי לחלל המבנה, מה שמוסיף ייחודיות ויופי. 

כתובת: Piazza della Rotonda, 00186 Roma RM, איטליה
הגעה: קו מטרו A (אדום), תחנת Barberini



6. המדרגות הספרדיות (Spanish Steps)
מקום המפגש המפורסם ביותר ברומא. מדובר ב-138 מדרגות, שנבנו בין השנים 1723-1727 ושופצו מאז כבר מספר פעמים, המחברות את הכיכר הספרדית לפיאצה טריניטה דיי מונטי וכנסיית טריניטה דיי מונטי. בתחתית המדרגות, תוכלו להתרשם מפסלו המרשים של פייטרו ברניני וממזרקת הסירה המפורסמת. אל תשכחו לתצפת ממעלה המדרגות על הכיכר היפה.

כתובת: Piazza di Spagna
הגעה: קו מטרו A (אדום), תחנת Barberini


7. מזרקת טרווי - Fonte di Trevi 
מזרקת טרווי (באיטלקית: Fontana di Trevi) היא הגדולה שבמזרקות מתקופת הבארוק ברומא ומאתרי התיירות הבולטים ברומא. במשך שעות היום והלילה גודשים תיירים רבים את המדרגות היורדות לכיוון המזרקה.
מקורותיה של המזרקה עתיקים. במקום הסתיים אחד האקוודוקטים שהוביל מים לרומא ונבנה כבר בשנת 19 לפנה"ס. הרומאים נהגו לבנות מזרקות בנקודה שבה הסתיימו האקוודוקטים. נוהג זה חודש בשנת 1453 כאשר האפיפיור ניקולאס החמישי שיפץ את האקוודוקט ובנה במקום בריכה. בשנת 1629 הזמין האפיפיור אורבנוס השמיני מגדול אדריכלי הבארוק, ג'ובאני לורנצו ברניני, תכנון למזרקה שתהיה מפוארת יותר מהבריכה שהייתה במקום. תוכנית זו לא יצאה אל הפועל אבל היוותה השראה לשנים הבאות.

התוכנית שיצאה לבסוף אל הפועל החלה בתחרות אדריכלית שיזם האפיפיור קלמנס השנים עשר בשנת 1730. האפיפיור הטיל על האדריכל ניקולא סלבי לבנות את המזרקה (למרות שהוא לא זכה בתחרות). סלבי החל בעבודות בשנת 1732. בניית המזרקה הסתיימה רק בשנת 1762, לאחר מותם של האפיפיור ושל סלבי.

המזרקה כוללת את דמותו של נפטון, אל הים, שפסלו ממוקם במרכזה בתוך גומחה. לצדו של נפטון עומדים הטריטונים וסוסי הים שעוזרים לו "לאלף את המים".

לפי אגדה מסורתית, השלכת מטבע למזרקה, ביד ימין מעבר לכתף שמאל, מבטיחה את שובו של המשליך לרומא. אגדה זו עומדת בבסיס עלילת הספר "מטבעות במזרקה" (Coins in the Fountain) מאת ג'ון הרמס סקונדרי משנת 1952, שעובד לסרט האמריקני המצליח שלושה מטבעות במזרקה (Three Coins in the Fountain) משנת 1954, שלוש מהדמויות בסרט משליכות מטבע למזרקת טרווי ולאחר מכן נקלעות להרפתקאות רומנטיות, מה שהוביל לפירוש העכשווי כי השלכת שלושה מטבעות למזרקה מבטיחה נישואין או גירושין. כמו כן כיכבה המזרקה בסרטו של פדריקו פליני "לה דולצ'ה ויטה", שבו התרחצה גיבורת הסרט, אניטה אקברג במי המזרקה.

מעריכים כי מטבעות בשווי כשלושת אלפים אירו נגרפות מדי לילה מתחתית המזרקה. הן משמשות למימון סופרמרקט המציע לנזקקים מוצרי יסוד בחינם, ומעת לעת עוצרת המשטרה אנשים פרטיים הגורפים מטבעות.

כתובת: Piazza di Trevi, 00187 Roma RM, איטליה
הגעה: קו מטרו A (אדום), תחנת Barberini


8. פורום רומאנום
הפורום הרומאי (בלטינית: forum romanum - פורום רומאנום; באיטלקית: Foro Romano) אשר שרידיו נמצאים ברומא היווה את מרכז רומא העתיקה ומרכז האימפריה הרומית. הפורום נקרא בתקופה הרומית "הפורום הגדול" - פורום מאגנום (forum magnum) או פשוט הפורום. הפורום, החשוב ביותר באימפריה הרומית, השתרע במשטח הישר, שבין שתי גבעות גבעת הקפיטולין (Capitoline) - מושב הממשל - לבין גבעת הפלטין (Palatine) - מושב האצולה הרומאית. הפורום שימש מרכז לאסיפות עם, לבתי המשפט, שהיו פומביים, ולקרבות גלדיאטורים בימי הרפובליקה הרומית. לאורך הפורום היו חנויות מקורות ושווקים. בנוסף, היה הפורום מרכז לטקסים דתיים והוצבו בו מונומנטים חשובים של העיר. במרכז הפורום עברה הויה סקרה - "הדרך קדושה" בה עברו התהלוכות הדתיות ותהלוכות הניצחון.

כתובת: Via della Salara Vecchia, 5/6, 00186 Roma RM, איטליה
הגעה: קו מטרו B (כחול), תחנת Colosseo



9. קולוסיאום
הקוֹלוֹסֵיאוּם (מלטינית: Colosseum; באיטלקית: Colosseo) הוא אמפיתיאטרון עגלגל, הבנוי מבטון ואבן, שנמצא במרכז רומא, שבאיטליה. הקולוסיאום הוא האמפיתיאטרון הגדול ביותר שנבנה אי פעם, ונחשב בימיו וגם כיום לאחת מהיצירות הגדולות של ההנדסה והאדריכלות הרומית.

הקולוסיאום שוכן ממזרח לפורום הרומאי. בנייתו החלה על ידי הקיסר אספסיאנוס בשנת 70 לספירה והושלמה בשנת 80 לספירה בידי בנו הקיסר טיטוס. שיפוצים נוספים נעשו בידי הקיסר דומיטיאנוס - כולם קיסרי השושלת הפלאבית, ששלטה ברומא במאה ה-1 לספירה. לפיכך שמו הרשמי של הקולוסיאום הוא "האמפיתיאטרון הפלאבי" (Amphitheatrum Flavium).

על פי הערכות, מספר הצופים המרבי בקולוסיאום היה בין 40,000 ל-70,000, והוא שימש לתחרויות גלדיאטורים ותצוגות קרב כגון קרבות ימיים, מסעות ציד, הוצאות להורג, שחזורי קרב היסטוריים ודרמות מיתולוגיות. המבנה חדל לשמש כמוקד בידור בראשית ימי הביניים ונעשו בו שימושים שונים כגון: דיור, סדנאות, מסדרים דתיים, מבצר, מחצבה ועוד.

אף שבמהלך השנים נהרס חלק גדול מהקולוסיאום בשל רעידות אדמה הרסניות ושוד עתיקות, הקולוסיאום מהווה סמל בלתי רשמי של העיר רומא ושל קיסרות רומא. זהו אחד מאתרי התיירות הפופולריים ביותר בעיר רומא ובעל קשרים הדוקים עם הכנסייה הקתולית והאפיפיור.

בשנת 1980 נרשם כאתר מורשת עולמית של ארגון אונסק"ו, וב-7 ביולי 2007 נבחר כאחד משבעת פלאי תבל החדשים.

ביוני 2021, לאחר עבודות שיפוץ ושחזור נרחבות, נפתח למבקרים, לראשונה מזה אלפיים שנה, אזור המעברים התת-קרקעיים, ההיפוגאום, לב-ליבו של האמפיתיאטרון, שגודלו 15 אלף מטרים רבועים, במקום בו נכלאו האסירים בכלובים, בעלי חיים וגלדיאטורים, שחיכו לצאת אל הזירה שמעליהם ולהילחם על חייהם.

שימו לב, יש תורים ארוכים מאוד, עדיף להגיע מוקדם ולחסוך זמן יקר.

כתובת: Piazza del Colosseo, 1, 00184 Roma RM, איטליה
הגעה: קו מטרו B (כחול), תחנת Colosseo
אתר אינטרנט: www.coopculture.it/en




תחבורה ציבורית
נסיעה במטרו היא פשוטה, קלה ונוחה, קישור לקובץ PDF להורדה - כאן


======================
מקווה שמצאתם את הבלוג שימושי ומועיל! תעשו חיים!
אני כבר כותב את הבלוג הבא 😉😉😉
======================
לבלוגים נוספים של "אורי מטייל":
https://www.uri-eliyahu.co.il/uri-trips
======================
עד הטיול הבא ✈

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה