סה"כ צפיות בדף

יום ראשון, 22 בנובמבר 2015

פחד קהל



פחד קהל:
"עוד דקה יקראו לי לבמה, קצב דפיקות הלב מתגבר מרגע לרגע, אגלי זיעה מתחילים לבצבץ במורד המצח. שוב פעם עולות המחשבות המטרידות על הבושות שאני אעשה, יצחקו עליי במשך חודשים....שייגמר כבר הסיוט הזה......."

במאמר הבא ננסה להסביר את משמעות המושג" פחד קהל" וטכניקת התאוששות בצורה קלה יחסית.

מי מאתנו לא חווה פחד קהל בכל מיני מקרים, הרבה פעמים מצאנו את עצמינו מתחבאים מאחורי מחסומים ומנסים לצלוח את האירוע בשלום עם מינימום נזקים.

ראשית נסביר את המושג – פחד קהל או גלוסופוביה (מיוונית:γλῶσσα-φόβος-פחד לשון) היא תחושת פחד ודחייה מפני דיבור מול קהל. פחד זה הוא ככל הנראה הסוג הנפוץ ביותר של פוביה חברתית.

מודל אמונה:
אמונה עצמית:
כשאתה מודע לחוויה ומוכן להתמודד אתה, אתה מגלה שזה לא נורא כל כך. במבחן התוצאה, הביצוע של אנשים עם פחד קהל אינו פחות טוב מאחרים, כי חרדה לא קשורה ליכולת שלהם באמת לבצע.

התסכלו מול המראה וחיזרו אחרי המשפטים הבאים:

אני יכול!
אני מסוגל!
אף אחד לא יכול לעשות את זה במקומי!
אין לי על מה להתבייש!
הצלחתי!!!

מים:

שתיית מים משככת את אחד הסימפטומים הנפוצים ביותר: יובש בגרון.

באופן זה היא מסייעת לנו בדיבור, וחשוב יותר, שתיית מים גורמת לנו להרגיש שאנחנו עושים משהו אקטיבי כדי להצליח בנאום. האם לשתות משקאות אחרים?

תלוי בכם ואיך שאתם מכירים את עצמכם. השפעה אחת היא אוניברסלית: אם שותים יותר מדי, והנאום ארוך מדי יצטבר לחץ בשלפוחית....


וודאות:
• בוודאות הקהל יגיע ביום ההצגה
• בוודאות לא תפרוץ מלחמה ביום ההצגה
• בוודאות לא תפרוץ מגיפה ביום ההצגה
• בוודאות חייזרים לא ינחתו ביום ההצגה
• בוודאות המצגת תתקיים!

אבל......

• בוודאות אין מי שמתאים ממכם להיות המציג
• בוודאות אין מי שמוכשר יותר ממכם להיות המציג
• בוודאות ההצגה היא שלכם – רק נותר לכם ליהנות!

נשימות:
קיימת תופעה הנקראת 'היפר-ונטילציה', שבמהלכה אנשים בלחץ מאיצים את הדופק וקצב הנשימה וכתוצאה מכך נלחצים עוד יותר. התופעה הזו היא בעלת אופי מעגלי, כאשר נשימה מהירה ודופק מהיר גורמים לתחושת לחץ, ולהפרשת אדרנלין. לפיכך, טכניקה אפקטיבית להפסקת התופעה היא לעצור, לקחת כמה נשימות עמוקות ולשחרר את האוויר באיטיות.


הליכה:
כלי אפקטיבי להתמודדות עם כל סוגי החרדות, כולל פחד קהל. עוזר 'לשרוף' את האדרנלין שהוא הורמון שמופרש בזמן חרדה. פעילות גופנית מתונה כמו הליכה צורכת את האדרנלין ומורידה את המתח והלחץ.
הליכה מכניסה את הגוף לשגרה. ע"י צעידה אנחנו מפנים חלק מפעילות המוח לפעולה שאינה מחייבת קבלת החלטות וגורמת לנו להרגיש יותר בשליטה.
פעילות גופנית מפרישה לדם חומרים הנקראים אנדו-מורפינים - חומרי ההרגעה הטבעיים של הגוף. אז איך להשתמש בטכניקה? כמה דקות לפני הנאום שלכם צאו לצעידה קצרה (במקום ממוזג, כדי שלא תחזרו מזיעים).


לסיכום:

כדי להתמודד עם פחד קהל יש לנו הרבה מאוד כלים שנמצאים במעכל ההשפעה שלנו, רק נותר לנו להפעיל אותם ולמצוא את עצמינו צולחים את האירוע ורחמנא ליצלן אפילו נהנים מזה....

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה