יום חמישי, 13 ביולי 2017

שוק של דעות - מוסר השכל על הביקורת מהסביבה

בנו של חכם זקן לא רצה לצאת מהבית. הוא חשב שהוא מכוער ופחד שכולם יצחקו עליו. אמר החכם הזקן לבנו: "לעולם אל תהיה מושפע ממה שאנשים אומרים! בוא איתי מחר לשוק, ואוכיח לך שאני צודק"

למחרת, השכם בבוקר, קמו האב והבן ויצאו לדרך.

החכם הזקן רכב על גב האתון, ובנו צעד לצידו. מיד כשהגיעו אל כיכר השוק, החלו
האנשים שם להתלחש: "תראו את האיש הזה," אמרו זה לזה, "אין בליבו רחמים! הוא נח לו על גב האתון ומניח לבנו המסכן ללכת ברגל!"


אמר החכם לבנו: "שמעת מה אמרו? זכור זאת היטב, ומחר נחזור אל השוק"

למחרת, הגיעו החכם ובנו אל כיכר השוק, אבל הפעם ישב הבן על גב האתון והזקן צעד לצידו. "תראו את הילד הזה, חוצפן שכמותו!" אמרו הפעם כל האנשים בשוק, "הוא יושב לו בשקט ובשלווה על גב הבהמה, בעוד אביו הזקן והמסכן נאלץ לגרור את רגליו בתוך האבק. כמה עצוב!"



"שמעת מה אמרו?" שאל האב את בנו. "זכור זאת היטב, ומחר נשוב אל השוק"

ביום השלישי יצאו האב והבן מביתם אל השוק. הפעם הלכו שניהם על רגליהם והובילו בעקבותיהם את האתון. "תראו את המטומטמים האלה"לעגו להם מיד כל הסובבים, "הם הולכים ברגל, כאילו שאינם יודעים שחמורים נועדו לרכיבה!"



"שמעת אותם, נכון?" שאל החכם את בנו, "זכור כל מילה, ומחר נשוב אל השוק"

למחרת, ביום הרביעי, רכבו שניהם – האב ובנו – על גב האתון. בכניסה לכיכר לא יכלו האנשים לעצור את זעמם: "בושה וחרפה! תראו את שניהם! אין בהם טיפת רחמים על הבהמה האומללה שלהם! אנשים
רעים!"


"שמעת מה אמרו?" שאל האב את בנו. "זכור זאת היטב, ומחר נשוב אל השוק"


ביום החמישי הגיעו האב ובנו אל השוק, נושאים את האתון על גבם."טיפשים!" התפוצצו הסוחרים בשוק מרוב צחוק, "תראו אותם! סוחבים את האתון על גבם במקום לרכוב עליה!"



אז פנה החכם לבנו ואמר לו: "אתה רואה, בני, הנה ההוכחה שלא משנה מה תעשה, תמיד יהיו אנשים שידברו נגדך. לכן לעולם אל תחשוש מפני דעותיהם של אנשים אחרים, שכן אלה משתנות לפי מצב הרוח. במקום זאת, תאמין בעצמך!!!!

יום רביעי, 28 ביוני 2017

שני ימים יש בארץ ישראל - סיפור קצר מדהים על נתינה



שני ימים יש בארץ ישראל.
אחד מימיו מתוקים, וחיים בו דגים.
ירק רב מקשט את גדותיו.
עצים רבים פורשים כנפיהם מעליו,
ושולחים את שורשיהם לינוק את מימיו.
הירדן מזרים אל הים הזה מים חיים היורדים מן הגבעות
הציפורים בנו כאן את קיניהם בין ענפי העצים
הכל שמחים על שזכו לשבת במקום זה.
זהו ים כינרת.
אך הירדן ממשיך לזרום דרומה
ונשפך לתוך ים אחר.
שם אין זכר לדגים, וציפורים אינן מצייצות,
ואין שומעים צחוק ילדים.
אין הירק מקשט את חופיו,
וחייה ועוף אין שותים ממימיו.
זהו ים המלח.
מהו הגורם להבדל הגדול בין שני הימים שאינם רחוקים זה מזה?
אין האשם בירדן, הוא מזרים את מימיו לשני הימים.
הנה, זהו מקור ההבדל:
ים כינרת מקבל את מימי הירדן,
אך אינו שומר אותם לעצמו.
הוא מקבל וגם נותן.
תמורת כל טיפה הזורמת לתוכו
הוא מזרים מתוכו טיפה אחרת.
אך ים המלח אינו מחזיר.
הוא סוגר את מימיו בתאווה של קמצן.
הוא אינו מוציא אף טיפה אחת.ים הכינרת מקבל וגם מחזיר.
ולכן ים חיים הוא.
השני רק מקבל, ולכן קראו לו ים המוות.

שני ימים יש בארץ ישראל
שני סוגי אנשים יש בעולם...

יום שלישי, 23 במאי 2017

הגרלת הבגרויות - 1995


ראשית ברצוני לאחל בהצלחה לכל התלמידים שנבחנים בבגרות במתמטיקה היום.

ברשותכם אני רוצה ללכת קצת אחורה, השנה היא 1995, שר החינוך הוא פרופסור אמנון רובינשטיין, הייתי תלמיד כיתה י"ב וזו הייתה השנה הראשונה שבה נערכה הגרלה בנושא הבגרויות בשם לח"ב (ללא חובת בחינה).

במילים אחרות יהיו מקצועות שלא תהיה עליהם חובת בגרות והציון המופיע בתעודת הבגרות הוא ציון המגן הבית ספרי, התלמידים ילמדו וישקדו כל השנה בכל המקצועות מבלי לדעת איזו בחינה תיפול בפור של ההגרלה.

קצת לפני ההגרלה נכנסו למרתון של לימודים ברמה מאוד מואצת, היה מירוץ מתיש עם לחץ זמן מטורף ובאותה שנה זינק שיעור הזכאות ביותר מ-10% לממוצע ארצי של 62%.

היה שידור חי בטלוויזיה נפלו בגורל המקצועות הבאים (תופים בבקשה!!!) :
מתמטיקה
אזרחות
ספרות
צעקת "יש" גדולה נשמעה בכל רחבי הארץ כאילו ישראל כבשה גול במונדיאל, עשרות אלפי התלמידים שכל כך חששו בעיקר מהבחינה במתמטיקה קיבלו את ה – "דוז פואה" הדובדבן שבקצפת – אין בגרות במתמטיקה!!!!

אומרים שמי שלא ראה את השמחה של אלו שלא נבחנים במתמטיקה לא ראה שמחה מימיו.

בראייה לאחור בהסתכלות מפוכחת ובוגרת אני כן רואה יתרונות בשיטה כגון:
1. הקלה בעומס של בחינות הבגרות
2. לימוד במוד של אוניברסיטה (לימוד פרונטלי + למידה עצמית)
3. מתן כוח וסמכות למוסד החינוכי כנותן ציוד המגן
4. כורח המציאות לשים מורים מהשורה הראשונה במקצועות הליבה
5 .למידה אמיתית ולא בחינה בשינון החומר
נקודה למחשבה. לידיעת שר החינוך...

יום רביעי, 15 בפברואר 2017

ארבעת נשותיו של המלך – סיפור יפה עם מוסר השכל לחיים

ארבעת נשותיו של המלך

פעם, בארץ רחוקה, היה מלך עשיר ולו 4 נשים.

את אשתו הרביעית הוא אהב יותר מכולן. הוא היה נוהג לקנות לה בגדים יפים, להביא לה את המאכלים הכי משובחים ולפנק אותה כמה שרק הצליח. כל דרישותיה נענו והוא לא חסך עליה במאום.

גם את אשתו השלישית אהב המלך, והתגאה בה מאוד. תמיד נהג להציג אותה לממלכות שכנות ולהתהדר בה בפני כולם. הוא היה מאוד מרוצה שהצליח לגרום לה להיות שלו וראה בה כהישג אישי.

אשתו השנייה גם היא הייתה אהובה עליו. היא הייתה אשת סודו, לה היה מספר את כל אשר על לבו ומתייעץ איתה בפתרון בעיות קשות. היא הייתה נבונה, מתחשבת, סבלנית, מייעצת בחוכמה, תומכת בו ועוזרת לו לעבור זמנים קשים.

רק את אשתו הראשונה המלך לא אהב. הוא הזניח אותה וכמעט שלא התייחס אליה כלל, אף על פי שהייתה נאמנה מאוד ופעלה רבות וגדולות לטובתו, בלי שאפילו היה מודע לכך. המלך לא ידע להכיר לה תודה על מעשיה והיא המשיכה בשלה למרות הכל.

‏יום אחד, אחרי שנים, המלך התבגר והבין שזמנו הגיע. הוא חשב על מהלך חייו ועל כל הטוב שהיה לו כאשר היה בשיאו, לעומת עכשיו שהוא חלש ונזקק. המלך הרהר לעצמו "‏יש לי 4 נשים, ודאי הן תדאגנה לי בעת זקנתי ובבוא יומי…"

‏באופן טבעי המלך ניגש קודם אל האהובה עליו מכל, אשתו הרביעית: "אהבתי אותך יותר מכל, טיפחתי אותך וטיפלתי בך נהדר. עכשיו לקראת מותי ‏האם תהיי לצידי? איתי?"

ענתה לו האישה: "מה עוד אתה יכול לתת לי מלכי? אין לי עוד תועלת בך ולכן לא אשאר לצידך, אלך לי אל מישהו אחר"‏. למשמע הדברים ליבו של המלך נפל בקרבו. חשב, "אלך לאשתי השלישית, גאוותי הגדולה ביותר".

ניגש המלך אל אשתו השלישית: "משוש חיי וגאוותי, אותך הצגתי לכולם ואת היית הפנים של הממלכה. עתה, האם תישארי לעמוד ולייצג את מלכך הזקן?"

ענתה האישה: "‏כשהיית צעיר וחזק, התגאיתי לעמוד לצידך, אך כעת בהיותך זקן, כיצד אראה אני? לא אהיה מוכנה שתכתים את המוניטין שלי אחרי כל השנים שעבדתי עליו". הדברים הקשים פלחו את ליבו של המלך, ובעצב רב חשב, "אשתי השנייה היא המוצלחת מכולן. היא תמיד עמדה לצידי ותמיד עזרה לי ברגעי הקשים. בוודאי תהיה לצידי גם לקראת מותי".

‏הוא פנה אל אישתו השנייה" "את, יותר מכולן, תמיד היית לצידי, תמיד עזרת לי ותמיד ידעת לקבל את ההחלטות הנבונות. האם תהיה לי לעזר גם בלכתי אל סופי?"

ענתה האישה השנייה: "‏אני מצטערת אך לחוכמתי זקוקים כעת אחרים. לך כבר לא אועיל, שכן עוד רגע ואינך עוד. אבוא להיפרד ממך על קברך". המלך לא ידע את ליבו מצער ואכזבה וכבר אמר נואש.

לפתע שמע קול לוחש ברכות: "אני אהיה לצידך מלכי".

האישה הראשונה, שכהרגלה פעלה מאחורי הקלעים, האזינה לשיחותיו של המלך וכשראתה אותו נדחה על ידי כל נשותיו, רחמיה נכמרו עליו.‏

המלך הביט בה וראה לנגד עיניו אישה יפת תואר, אך לבושה בצניעות ופשוטה למראה.

דמעות עלו עיניו והוא אמר: "איך הזנחתי אותך אישתי הראשונה והיקרה. עכשיו אני מבין שאת זו שדאגה לי יותר מכל, ואני הייתי עיוור אליך. היה עלי לטפל בך היטב כשהייתה לי הזדמנות".

האישה חיבקה את המלך בזרועותיה העדינות ונותרה עימו עד נשימתו האחרונה.

לכל אחד מאיתנו יש 4 נשים בחיינו:

‏הרביעית – היא גופנו. לא משנה כמה נטפח אותו ונשקיע מאמץ כדי לטפל בו, הוא יעזוב אותנו ביום שנמות.

השלישית – היא רכושנו, מעמדנו וכספנו. ברגע שנמות הם יהיו כלא היו, ויועברו למישהו אחר.

‏השנייה – היא המשפחה והחברים שלנו. אפילו שתמיד יהיו לצידנו תמיד וידאגו לנו באמת ובתמים, הכי רחוק שילכו איתנו זה עד לפתח הקבר.

והראשונה – היא הנפש שלנו. היא תהיה עימנו לעד למרות שהזנחנו אותה לטובת מרדף אחר הכסף, הכוח ושאר הנאות העולם. חזקו וטפחו אותה, כיוון שהיא הדבר היחיד שיישאר איתנו לנצח, בכל זמן ומקום.

יום ראשון, 15 בינואר 2017

אוטוביוגרפיה בחמישה פרקים מתוך "ספר החיים והמתים הטיבטי"



1. אני הולך ברחוב

במדרכה יש בור עמוק
אני נופל לתוכו
אני אבוד...
אני חסר ישע
אין זו אשמתי
לוקח לי נצח למצוא דרך החוצה

2. אני הולך באותו רחוב
במדרכה יש בור עמוק
אני מעמיד פנים שאינני מבחין בו...
אני נופל לתוכו שוב
אני לא יכול להאמין ששוב הגעתי לכאן
אבל אין זאת אשמתי
ושוב לוקח לי נצח לצאת

3. אני הולך באותו רחוב
במדרכה יש בור עמוק
אני רואה אותו
אני נופל לתוכו בכל זאת... כוחו של הרגל...
עיני פקוחות
אני יודע היכן אני
זאת אשמתי
אני יוצא מיד

4. אני הולך באותו רחוב
במדרכה יש בור עמוק
אני עוקף אותו

5. אני הולך ברחוב אחר...
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
הסברים לאוטוביוגרפיה ב5 פרקים:

ל- 1: אדם בחר בדרך שבה הוא הולך,
הוא נתקל במכשול/בעיה שבדרכו,
הוא מרגיש חסר אונים,
הוא חושב שזאת לא אשמתו
(כנראה הוא מאשים אנשים אחרים)
לוקח לו הרבה זמן לפתור את הבעיה/המכשול..

ל- 2: אדם הולך באותה הדרך
יש בעיה בדרך שבה הוא בחר, אך
הוא מעמיד פנים שלא מבחין בבעיה הזו...
הוא נתקל במכשול, אך חושב שזאת
לא אשמתו שהוא הגיע למצב הזה...

ל- 3: ושוב אדם הולך באותה הדרך,
אך הפעם בגלל ההרגל...
הוא `פקח את עיניו`
והבין איפה הוא נמצא
ושזאת אשמתו-הוא כבר הפסיק להאשים
אנשים אחרים בבעיות/מכשולים שלו...
ולכן הוא `יוצא מיד` = יוצא מהבעיות/מהמכשולים שלו.

ל- 4. הוא הולך באותה הדרך,
אך הפעם הוא מודע למכשולים,
והוא עוקף אותם...

ל- 5. הוא הולך בדרך אחרת...