הבלוגים הנצפים ביותר:

יום שני, 26 בדצמבר 2016

טבעת הזהב - סיפור עם מוסר השכל חזק לחיים



תלמיד ניגש למורה שלו בעניין אישי שהפריע לו.
"אני בא אליך מפני שאיני מצליח להתמודד לבד עם הבעיה שלי, אומרים כולם שאני חסר תועלת ושאני רק בור וטיפש. איך אוכל להשתפר? מה עלי לעשות כדי לזכות להערכה?"

המורה מבלי להסתכל עליו, ענה לו:
"אני מתנצל בני, אני כרגע עסוק מאוד בבעיה משלי"
לאחר שניה של שקט הוסיף המורה:
"אם תעזור לי לפתור את הבעיה שלי, אולי אוכל לעזור לך להתמודד עם שלך."
"בוודאי אדוני", השיב הילד למרות שהרגיש חסר ערך.

המורה הסיר את טבעתו מאצבעו ואמר:
"קח את סוסך, רכוב עד השוק ותמכור עבורי את הטבעת מכיוון שאני חייב כסף. כמובן נסה לקבל את המחיר המירבי, בשום אופן אל תמכור אותה בפחות ממטבע זהב אחד."

הילד לקח את הטבעת ויצא. כשהגיע לשוק, החל להציע אותה לסוחרים. הם מאוד הסתקרנו ושאלו כמה הילד מבקש עבורה. כשדיבר הילד על מטבע זהב, רבים התפרצו בצחוק, אחרים פשוט הלכו בלי להתייחס.

רק איש זקן אחד, הואיל להסביר לילד האומלל שמטבע זהב הוא יקר מדי עבור הטבעת.
אחרי שניסה למכור את הטבעת לכל העוברים בשוק ללא הצלחה, עלה על הסוס וחזר אל המורה מושפל מכישלונו.

הגיע אל המורה והתנצל :
"אני מצטער כשלתי במשימה שנתת לי. יכולתי להשיג מטבעות כסף, אבל חוששני שאי אפשר להטעות אף אחד באשר לערך טבעת זו".

"חשובים הם דבריך, בני" השיב המורה.
ראשית, עלינו להכיר את הערך האמיתי של טבעת זו.

עלה שוב על סוסך ורכוב אל הצורף. מי יותר ממנו יידע את ערכה, אך זכור לא משנה כמה יציע אל תמכור אותה. חזור אליי עם הטבעת שלי."

הילד נכנס לצורף וביקש שיבין ויעריך את הטבעת. הצורף שקל ובחן אותה בזכוכית מגדלת ופנה לילד, ואמר שאם המורה רוצה למכור לא יוכל לתת יותר מ 58 מטבעות זהב, מחירה להיום."

הילד רץ בהתלהבות למורה לספר לו. "שב" אמר המורה לאחר שהאזין לסיפורו ואמר:
"אתה כמו טבעת הזו, אוצר בעל ערך יקר ויחיד במינו. אבל רק מומחה מסוגל להבחין בזאת. חשבת שכל בנאדם יכול היה לנחש את ערכה האמיתי?"

כולנו בעצם דומים לטבעת-יקרי ערך ויחידים במינם.
כולנו הולכים אל ה"שוק" בתקווה שאנשים חסרי ניסיון יבחינו בזאת.

חזק את ערכך!!!!

יום שני, 31 באוקטובר 2016

20 עובדות (שאולי) לא ידעתם על קרמבו



אז לכבוד החורף שהגיע אני רוצה לפנק אותכם ב -20 עובדות שלא ידעתם על קרמבו.

1. הקרמבו נולד לפני כ-200 שנה בדנמרק.
2. שמו הוא צירוף המלים קרם ובו
3. הקרמבו עשה עלייה לארץ בשנות ה - 40 ונמכר תחת השם "כושי"
4. באנגלית הוא נמכר תחת השם "Nigger", בערבית - "ראש של עבד" ובהולנדית - "נשיקת הכושי"
5. המרכיב העיקרי של הקרמבו הוא סוכר
6. הקרמבו אינו מהווה בעיה בריאותית ואף מותר לאכילה לנשים בהריון משום שמכינים את הקצף מחלבון ביצה מיובש שעבר פסטור
7. ברכתה של העוגייה היא בורא מיני מזונות, וברכתם של הקצפת והשוקולד היא שהכול נהיה בדברו
8. יש כאלה שמקפיאים ואוכלים אותו קפוא, יש כאלה שמחממים
אותו במיקרו
9. הישראלים מתנפלים על כל קרמבו שהם יכולים למצוא: מדי חורף נמכרים בישראל 50 מיליון קרמבואים!!!
10. ישראלי ממוצע אוכל 9 קרמובואים בעונה
11. ישראל היא המדינה בה נמכר מספר הקרמבואים הרב ביותר בעולם
12. הטעם הנפוץ ביותר הוא וניל, ואחריו מוקה. יש טעמים נוספים כמו קפה, תות, בננה, תפוז ואפילו ריבת חלב
13. משקלו של הקרמבו הוא 25 גרם והוא טומן בחובו 115 קלוריות
14. בגלל עדינותו הקרמבו נעטף ידנית בקצב של 2 שניות לקרמבו!
15. 70% מהישראלים מעדיפים להתחיל לאכול את הקרמבו מלמעלה, 15% מתחילים לאכול מהביסקוויט, ל- 15% כנראה שלא אכפת...
16. אם תנסו לקחת אתכם קרמבו במטוס הוא יתכווץ, הקרמבו מלא באוויר שיוצא החוצה בגלל הפרשי הלחץ במטוס
17. בסדרת ה – "קומדי סטור" הקרמבו מוזכר כמזון אותו צורכים לפלפים
18. לתנועת נוער ישראלית המשלבת ילדים מהחינוך המיוחד קוראים
"כנפיים של קרמבו"
19. בשיר המכולת של להקת כוורת ישנו אזכור של הממתק בשורה: "והיא נתנה לי להחזיק לה את הקרמבו"
20. בסרט הפולחן "מבצע סבתא" לנכד החייל מפקד יחידת המסתערבים קוראים... קרמבו

יום ראשון, 3 ביולי 2016

הגשמה עצמית

הגשמה עצמית




הגיע הזמן להגשים את  עצמי, זו החלטה הרת גורל שאנו מתמודדים אתה במשברים ובצמתים של קבלת החלטות. ראשית נתחיל בהגדרת המושג "הגשמה עצמית"

הגשמה עצמית (ויקיפדיה)?

מימוש עצמי או הגשמה עצמית היא מונח המשמש במספר תאוריות פסיכולוגיות, אך ללא אחידות מלאה במשמעותו. זוהי הנטייה המולדת של האדם לפתח את כל יכולותיו, כישוריו והפוטנציאל הטמון בו במטרה להיות העצמי הטוב ביותר שטבעו המולד מאפשר לו. המימוש העצמי מתבטא בשמירה על הקיום הפיזי שלנו וגם בצמיחתנו האישית; בעוד שקיום פיזי משותף לכלל בני האדם, הצמיחה האישית ייחודית לכל פרט בהתאם לשאיפות הדינמיות האישיות.
הראשון לטבוע את המונח היה האורגניציסט קורט גולדשטיין, שהגדירו כמניע למימוש מלוא הפוטנציאל האישי. ביטוי של היצירתיות האישית, חיפוש אחר הארה רוחנית, שאיפה לידע ורצון לתרום לחברה הנן דוגמאות להגשמה עצמית. לדעתו של גולדשטיין, זהו מניע העל של הפרט, המניע האמיתי היחיד: "הנטייה להגשים את עצמו באופן מלא ככל האפשר הוא הדחף הבסיסי ... הדחף של הגשמה עצמית"

שני תיאורטיקנים מרכזיים אשר הדגישו בדרכים שונות את תפקידה של הגשמה עצמית בחיים האנושיים היו קרל רוג'רס ואברהם מאסלו.

קרל רוג'רס- הגשמה עצמית לכל:

רוג'רס ראה הגשמה עצמית ככוח ביולוגי מולד אשר מהווה את המניע המרכזי בהתנהגות האנושית. לטענתו, כל תינוק מגיע לעולם עם דחף חזק למימוש הפוטנציאל האישי, ודחף זה הוא שעומד בבסיס דחפים ומניעים פיסיולוגיים ופסיכולוגיים נוספים. באופן טבעי אנו יודעים לזהות אילו חוויות יקדמו אותנו לעבר הגשמה עצמית ואילו חוויות ירחיקו אותנו ממנה, ובריאות נפשית תתבטא ביכולת לערוך בחירות בהתאם לתחושה פנימית זו.
בהתאם לתפיסה זו היתה הנחת הבסיס של רוג'רס כי כל אדם שהתפתחותו הטבעית אינה מופרעת על ידי הסביבה יוכל לממש את עצמו. כדי שהתפתחות טבעית זו תוכל להתממש, על האדם לזכות ל'אהבה ללא תנאי בילדותו'- חוויה בה הילד זוכה לקבלה ואהבה בלי קשר למעשיו, גם כאשר מוצבים לו גבולות על התנהגות לא הולמת (למשל- הורה שמעביר מסר כי הוא מגנה את שבירת הצעצוע, אבל לא רואה את הילד כ'ילד רע'). כאשר הילד אינו נאהב ללא תנאי, מומרת הנטייה הטבעית להגשמה עצמית בנטייה לחיפוש אחר הערכה ואישור מהסביבה. בבגרות, תביא נטייה זו לקושי בזיהוי ובחירת חוויות המקדמות הגשמה עצמית והמרתן בבחירות המוכתבות על ידי נורמות ולחצים סביבתיים (למשל, סטודנט הבוחר בלימודי עריכת דין למרות אהבתו וכישוריו בתחום הספרות). מטרת הטיפול הפסיכולוגי, לפי רוג'רס, היא לספק למטופל חוויה מתקנת של קבלה ללא תנאי אשר תאפשר לו לממש את נטייתו המולדת לעבר הגשמה עצמית.

 סולם הצרכים של מאסלו:

תאוריית הצרכים מניחה כי קיימים צרכים אוניברסליים המשותפים לכל בני האדם
חמשת השלבים בתאוריה נובעים משני סוגי מניעים בסיסיים: מניעי החסך ומניעי הגדילה.

מניעי החסך:  פועלים כדי למלא חסך מסוים בדברים שהם חיוניים לקיומו הפיסי והפסיכולוגי של האדם, כגון מזון, ביטחון ואהבה. מניעים אלה פועלים להפחתת מתח בלתי נעים הקיים באדם בעקבות צורכי החסך, ופועלים להחזרתו למצב של רגיעה.
מניעי הגדילה: אינם חיוניים לעצם קיומו של האדם, אבל מספקים לו את התוכן שבשבילו כדאי לחיות. דוגמאות לכך הן הצורך באומנות, ביופי, יצירתיות, והענקת אהבה. מניעים אלו אינם פועלים להפיג מתח, אלא יוצרים מצב של מתח נעים.

הרעיון הבסיסי של התאוריה, כפי שניסח אותה מאסלו, קובע כי לא ניתן לעבור לרמה עליונה יותר של צורך, בלי סיפוק צרכים ברמה תחתונה יותר.

אדם רעב לא יוכל להתרכז בעבודה, גם אם היא נחוצה לו לקיומו, וכן לא יטרח בחיפוש בת-זוג לסיפוק צרכיו המיניים והרגשיים.
אדם שאין לו ביטחון בקיומו היום יומי, לא יחשוב על הקמת מפעלים לעזרה לזולת.
אדם שלא מסופק מינית לא יחשוב על הקמת "תנועת מחאה עממית" ובוודאי לא על "מהפכה צבאית".
כך, נוצרת פירמידת הצרכים (מדרג) - סידור צרכים החל מהבסיס הרחב, עד לצרכים העליונים בפיסגת צורת הקיום האנושי. כאשר בתחתית הפרמידה קיימים צורכי החסך, ובראשה צורכי הגדילה.

רמה ראשונה - צרכים פיזיולוגיים
הצרכים הביולוגיים של האורגניזם, המאפשרים את קיומו (הומאוסטזה), תופסים את החשיבות העליונה. אלה מורכבים בעיקר מ: הצורך לנשום, הצורך לשתות ולאכול, הצורך לסלק פסולת והפרשות, הצורך לישון, הצורך לוויסות טמפרטורת הגוף  הצורך להגנה מפני התקפות מיקרוביות (היגיינה). 
רק לאחר מילוי הצרכים הביולוגיים מסוגל האדם למלא את הצרכים הנוספים.

רמה שנייה - צורך בביטחון
ברמה הזאת, האדם שואף להבין את העולם ולהפוך אותו למובן וצפוי. האדם מנסה עוד מינקותו למצוא סדר בעולם, ועם התבגרותו הוא מאמץ לעצמו תפיסות עולם ופילוסופיות חיים, שנועדו ליצור סדר בעולם. העדר סיפוק של צורך זה, יוצר חרדתיות, ואף דיכאון.
השגת צורכי הביטחון עשויה להתבטא ביומיום למשל בהשגת יציבות תעסוקתית, ביתית, משפחתית ועוד. היציבות בתחומי חיים שונים מאפשרת יכולת צפייה וניבוי מסוים של העתיד להתרחש, ויצירת תחושת ביטחון

רמה שלישית - צורך השתייכות
צרכים חברתיים. צורך להיות מקובל, להיות חלק מקבוצה, לאהוב ולהיות נאהב. בשלב הזה האדם לומד להכיר את עצמו ולגבש זהות עצמית. צורך זה בא לידי ביטוי רק כאשר הצרכים הנמוכים יותר באים לידי ביטוי. חסכים בשלב זה יכולים להביא לבדידות, חרדה חברתית ודיכאון. הצורך להשתייך לקבוצה אנושית, להיות מקובל, לאהוב ולהיות נאהב.

רמה רביעית - צורך בהערכה חברתית
צורך להרגיש מכובד על ידי אחרים, צורך לכבוד עצמי ולכבד אחרים. אלה יכולים למצוא ביטוי דרך מעמד, הכרה חברתית, הערכה מצד הסביבה והכרה בעבודה. חסכים בשלב זה יכולים להוביל לערך עצמי ירוד ותסביכי נחיתות.

רמה חמישית - צורך במימוש עצמי
הצורך של האדם להשתמש בכישורים הייחודיים לו כדי להגיע למימוש היכולת האישית הטמונה בו. זוהי הרמה הגבוהה ביותר ועל פי מאסלו רבים אינם זוכים להגיע אליה.

אחד האויבים האיומים והאכזריים ביותר של ההגשמה העצמית היא המשפט "אני לא יכול".
להלן סיפור יפה שנתאר את הלוויה של "אני לא יכול".

הלווייתו של "אני לא יכול" ( (מקור לא ידוע

"כיתתה של דונה נראתה כמו כיתות אחרות. התלמידים ישבו בחמישה טורים שבכל אחד מהם שישה שולחנות. שולחנה של המורה עמד בחזית. על לוח המודעות תלו עבודות של תלמידים. זו נראתה כיתה רגילה בתכלית אבל משהו שונה לחלוטין היה באותו יום בו נכנסתי אליה בראשונה. תחושה של התרגשות.
דונה הייתה מורה בעיר קטנה במישיגן, שעמדה שנתיים לפני פרישתה. נוסף להיותה מורה היא התנדבה להשתתף בפרויקט ארצי שארגנתי. הלימודים התמקדו בנושאים באמנות שיגרמו לתלמידים להרגיש טוב יותר לגבי עצמם ולקחת אחריות בחייהם. דונה היתה צריכה להשתתף בשיעורים ולהעביר בכתתה את הנלמד בפרויקט. תפקידי היה לבקר בכיתתה ולעודד את העברת החומר.
התיישבתי בכסא ריק בסוף החדר והבטתי בנעשה. כל התלמידים קיבלו משימה: לכתוב על נייר את המחשבות והרעיונות שלהם.
תלמידה בת עשר שישבה בסמוך אלי מילאה את הדף שלה במשפטי "אני לא יכולה": "אני לא יכולה לשחק כדורגל", "אני לא יודעת לחלק מספרים ארוכים", "אני לא יכולה לגרום לדבי לחבב אותי". הדף שלה היה כבר מלא למחצה והיא לא הראתה סימני ויתור. היא המשיכה לעבוד בנחישות.
הסתובבתי בכתה והבטתי בדפים של התלמידים האחרים. כולם תיארו כל מיני דברים שהם אינם מסוגלים לעשות: "אני לא יכול לעשות עשר שכיבות שמיכה", "אני לא מגיע מעבר לגדר השמאלית במגרש", "אני לא יכול לאכול רק עוגייה אחת".
הפעילות סקרנה אותי ולכן החלטתי לבדוק עם המורה מה קורה. כאשר הגעתי אליה, הבחנתי שגם שהיא הייתה עסוקה בכתיבה. חשתי שמוטב לא להפריע. "אני לא מצליחה להביא את אמו של ג'והן לאסיפת ההורים", "אני לא מצליחה לשכנע את בתי למלא דלק במכונית", "אני לא מצליחה ללמד את אלן להשתמש במילים במקום באגרופים"…
בעודי מנסה להבין מדוע המורה והתלמידים עוסקים בכתיבת מחשבות שליליות, חזרתי לכסאי והמשכתי להתבונן. במשך עשר דקות נוספות המשיכו כולם לעבוד. רובם מילאו את הדפים שלהם, אחרים לקחו דף נוסף.
"סיימו את הדבר שאתם כותבים כרגע ואל תתחילו חדש" – אותתה המורה על סיום הפעילות.
התלמידים התבקשו לקפל את הדפים ולהביא אותם אל שולחן המורה. הם הניחו את הדפים בתוך קופסת נעליים ריקה. כאשר כל הדפים הונחו בקופסה, הניחה המורה את המכסה במקומו, לקחה את הקופסה ויצאה אל המסדרון. התלמידים הלכו בעקבותיה ואני הלכתי עימם.
במסדרון נעצרו כולם. דונה נכנסה לחדרו של שרת – ביה"ס ויצאה משם עם מעדר. עם המעדר ביד אחת, הקופסה בידה השנייה, צעדו דונה ושיירת התלמידים בעקבותיה אל הפינה המרוחקת ביותר בחצר המשחקים של בית הספר. היא החלה לחפור.
הם עמדו לקבור את ה – "אני לא יכול" שלהם! החפירה ארכה כעשר דקות, משום שכל התלמידים רצו להשתתף בה. כאשר הבור היה עמוק למדי הקופסה הונחה בתחתית הבור וכוסתה חזרה באדמה. שלושים בני עשר עמדו מסביב ל"קבר" הטרי. לכל אחד מהם היה לפחות דף אחד של "אני לא יכול" באותה קופסה וכך גם למורה.
בשלב זה הודיעה דונה: "ילדים וילדות, אנא החזיקו ידיים והרכינו ראש". הם יצרו מעגל מסביב לבור והחזיקו ידיים. דונה נשאה נאום: "חברים! נאספנו כאן היום לזכרו של "אני לא יכול". בעודו עימנו על פני האדמה, הוא נגע לחיי כולנו, למי יותר ולמי פחות. שמו הוזכר בכל בניין ציבורי, בבתי ספר, בעיריות, וכן, אפילו בבית הלבן. הועדנו ל"אני לא יכול" מצבה שעליה חרוט שמו. אחיו ואחיותיו ישרדו עימנו. "אני יכול", "אני אעשה", ו"אני מסוגל לכך". הם ידועים פחות מקרובם המפורסם ובהחלט לא חזקים כמוהו. אולי יום אחד, בעזרתכם, הם יהפכו חזקים יותר בעולמנו. נוח בשלום על משכבך 'אני לא יכול" וכולנו נמשיך לחיות את חיינו מנקודה זו גם בהעדרו. אמן".
כאשר האזנתי להספד הבנתי שתלמידים אלה לא ישכחו לעולם את היום הזה. הפעילות הזו הייתה סמלית, מטאפורה לחיים. זו הייתה חוויה שתדבק בהכרתם ובתת – הכרתם לעולם. כתיבת "אני לא יכול", קבורת הדפים ושמיעת ההספד היו מאמץ כביר מצידה של המורה.
 הטקס עדיין לא הסתיים. בסופו של ההספד הם נכנסו חזרה לכיתה, וערכו חגיגה עם כיבוד. כחלק מן החגיגה הכינה דונה מצבה גדולה מקרטון. היא כתבה עליה: "נוח בשלום על משכבך – 'אני לא יכול"  והוסיפה את התאריך בתחתית.
המצבה נתלתה בכיתתה של דונה עד לסופה של אותה שנה. בהזדמנויות הבודדות שאחד התלמידים שכח ואמר "אני לא יכול" דונה הצביעה על המצבה מנייר והזכירה לו ש"אני לא יכול" כבר מת.
לא הייתי אחד מתלמידיה של דונה. היא הייתה תלמידתי. ובכל זאת, באותו יום למדתי שיעור מאלף מפיה.
עתה, שנים לאחר מכן, בכל פעם שאני שומע את המשפט "אני לא יכול" אני רואה בעיני רוחי את אותה לוויה בלתי נשכחת בכיתה. כמו אותם תלמידים אני זוכר ש"אני לא יכול" כבר מת"

רגעים בזמן / חורחה לאיס בורחס 1984

אילו יכולתי לחיות מחדש את חיי, בפעם הבאה הייתי מנסה לטעות יותר.
לא הייתי מנסה להיות כל כך מושלם, הייתי נרגע יותר.
הייתי טיפש יותר ולמעשה – הייתי לוקח יותר סיכונים,
יוצא ליותר מסעות, מתבונן ביותר שקיעות,
מטפס על יותר הרים, שוחה ביותר נהרות.
הייתי הולך ליותר מקומות שלא הייתי בהם מעולם.
הייתי אוכל יותר גלידה ופחות שעועית.
היו לי יותר בעיות אמיתיות, ופחות מדומות.
אני הייתי אחד מאותם אנשים שחי הגיוני ושקול.
ברור שחוויתי רגעים של שמחה
אך אילו הייתי יכול לחזור אחורה הייתי מנסה לחוות רק רגעים טובים.
כי אם אתם לא יודעים, החיים עשויים רק מרגעים.
אל תאבדו את העכשיו.
אני הייתי אחד שמעולם לא זז בלי מד חום, שקית מים חמים, מטרייה ומצנח.
אילו יכולתי שוב לחיות הייתי מטייל עם פחות משקל.
אילו יכולתי שוב לחיות הייתי מתחיל ללכת יחף בתחילת האביב וממשיך עד סוף הסתיו.
הייתי רוכב יותר סיבובים על הקרוסלה, מתבונן ביותר זריחות ומשחק עם יותר ילדים.
אם היו לי שוב חיים שלמים לפני.
אבל אתם רואים… אני בן שמונים וחמש ואני יודע שאני הולך למות

במטה של קסם או בלחיצת כפתור הגשמה עצמית לא תתרחש, מדובר בתהליך רגשי עמוק של היכרות עם עצמי, הרצונות שלי, השאיפות שלי ושרטוט קווי דמיון לאן אני רוצה להגיע ומתי אני רוצה להתחיל את המסע.

כדי להמחיש זאת אני רוצה שתדמיינו מכונית ספורט חדישה ומאובזרת כל טוב. הנהג נכנס למכונית ומנסה להתניע את הרכב ללא הצלחה, מד הדלק מראה שמיכל הדלק ריק.
כך הדבר בהגשמה עצמית, זהו הדלק שמניע אותנו לקראת המטרות שלנו ללא הרצון בהגשמה עצמית לא נוכל להגיע למחוז חפצינו. אני זקוקים לקיומם של תנאים כדי להגיע למטרה.

כי הגיע הזמן להפסיק לעבוד על עצמינו כי הגיע הזמן להתחיל לעבוד על עצמינו!

טוב, אז אחרי שהחלטנו שאנחנו מפסיקים לעבוד על עצמינו ומתחילים לעבוד על עצמינו אנו מתחלים מספר שלבים:

שלב 1: מה אני רוצה בכלל?

האם אני יכול להשיג את המטרות שלי?
האם אני יכול להשיג את השאיפות שלי?
האם אני יכול להגשים את עצמי?

הדגש פה הוא על אני, כלומר אני מגשים את המטרות שלי ולא של מישהו אחר. אחרת כולם היו רופאים. 

שלב 2: מה הגשמתי עד עתה?

תתפסו את עצמכם בידיים, תסתכלו על המראה ותשאלו את עצמכם האם ההצלחות שלכם בעבודה, במשפחה, בזוגיות הגיעו משום מקום או בזכותכם? אלו מטרות נוספות אתם מציבים לעצמכם? איך תרגישו כשתגיעו למטרות הללו?
הגשמה עצמית מאפשרת לכם לשחות במסגרת של האפשר, כלומר מה אני יכול לעשות ולא מה אני לא יכול לעשות. אין גיל להחליט שהגיע הזמן להגשים את עצמי, בד"כ הדיון הפנימי הזה מתרחש לקראת שינויים עשור בחיינו שם אנו תוהים על משמעות החיים ומתרחש משבר פנימי לגבי תכנון מול ביצוע של משימות החיים.

שלב 3: איך אני יכול לדעת מה אני יכול?

התבוננות פנימה יכולה להוציא את התודעה האם אני מסוגל להתמודד ויכול להתמודד עם כל משימה נתונה. עלינו להיות מציאותיים ולהתמודד עם המשימות שהן ברות השגה ולהגדיר מטרות חדשות וחוזר חלילה.
הגיע הזמן לקבל החלטות, מה אני רוצה להגשים ולבצע בדיקת שפיות על ההחלטה (sanity Check).
למידע נוסף לגבי תהליך קבלת החלטות.

שלב 4: סביבה תומכת

הסתכלו ימינה ושמאלה, האם אתם מוקפים באנשים מפרגנים ותומכים? במידה והתשובה הנה חיובית זכיתם בסביבה תומכת שתעזור לכם להגשים את עצמכם ולמנף את השאיפות שלכם.
במידה והתשובה היא שלילית צריך לדעת לחלק סיכונים. כלומר אם הסביבה הכי קרובה אליי ביקורתית נשאלת השאלה מהי הסיבה. אני חושב על שתי סיבות מרכזית:
1. על הקשר שבין אנוכיות להגשמה עצמית
2. פרגון היא מילה גסה


שלב 5: ביצוע

באנגלית יש פתגם שאומר: Big Wow is a collection of small one”" , כלומר כדי להשיג את הוואו הגדול צריכים להשיג וואו קטנים. אתם מוזמנים להתקדם צעד אחר צעד, הגשמה עצמית יכולה להתבטא בדברים הקטנים ולא צריך לטוס לירח ובחזרה, אחרת מה תהיה המטרה הבאה שלכם.

אז תגשימו את עצמכם בוואו אחרי וואו ואל תשכחו להוקיר את עצמכם......מגיע לכם!

יום שישי, 1 ביולי 2016

פרסום חינם בפייסבוק - כל מה שרציתם לדעת!!!



היום לכל עסק שמכבד את עצמו יש מספר רב של ערוצים שנגישים לקהל הרחב כדי להתרשם מקטלוג המוצרים, דרכי התקשרות והמוניטין של העסק.

עם כניסתם של הרשתות החברתיות כללי המשחק השתנו, דפים עסקיים בפייסבוק צצו כפטריות לאחר הגשם. עם המבול הגיע גם מבול של טעויות.

משתמשים רבים רצו לפרסום ממומן בפייסבוק מבלי להגדיר להם מטרות, מבלי לבנות קהל יעד ברור ומבלי להשתמש במלוא הפוטנציאל שפייסבוק מציעה מבלי להוציא שקל.


במאמר הזה אני סוקר את הדרכים (החינמיות!!!) כיצד ליצור עמוד פייסבוק אישי עפ"י עיקרון ההמרה מדף פייסבוק אישי + טיפים שנצברו משנים רבות של פרסום אורגני.

ישנם 2 אופציות לעבוד עם דף עסקי בפייסבוק:

  1. לפתוח בחינם דף עסקי 
  2. להמיר את הדף האישי לדף עסקי 

המרת החשבון האישי שלך לדף יוצרת דף פייסבוק חדש המבוסס על החשבון האישי שלך. אתה יכול להמיר את הפרופיל שלך לדף פעם אחת בלבד. כאשר אתה ממיר את חשבונך האישי לדף:

  • למשתמש יהיו שני חשבונות, חשבון אישי ודף עסקי לאחר ההמרה 
  • פייסבוק תעביר את תמונת הפרופיל ותמונת הנושא מהדף האישי לדף העסקי 
  • השם בחשבון האישי יהפוך לשם הדף העסקי 
  • כלים שיעזרו להעביר מידע מהפרופיל אל הדף יהיו זמינים למשך 14 יום לאחר ההמרה 
  • ניתן לבחור מהפרופיל האישי את החברים אותם היית רוצה להעביר לדף העסקי החדש 
  • באפשרותך לנהל את הדף מתוך החשבון האישי שלך 

במילים אחרות, עסק חדש יכול ליצור לו עמוד עסקי שמבוסס על כל החברים מהעמוד האישי בלחיצת כפתור וכך יש 5000 עוקבים חדשים לעסק!!!!!!


(שימו לב: לא ניתן לבצע את הפעולה על דפים עסקיים קיימים)

להלן טבלה שבו אני סוקר את ההבדלים העיקריים בין דף אישי לדף עיסקי:


פייסבוק מאוד מקפידה על ההפרדה בין הדף האישי לדף העיסקי.

מדוע כדאי לי להמיר את חשבוני האישי בדף פייסבוק?

  1. דפים מיועדים לעסקים ולארגונים, עם תכונות שעוזרות לך ליצור קשר עם לקוחות ולהשיג את יעד 
  2. קבלת גישה לנתוני שימוש של דפים, שם ניתן לראות מדדים כגון: 
    1. אילו פוסטים אנשים מקיימים אינטראקציה 
    2. נתונים דמוגרפיים של המבקרים, כגון גיל ומיקו 
    3. סטטיסטיקות תקופתיות 
  3. תפקידים בדפים מאפשרים לך לתת לאנשים אחרים גישה לערוך את הדף 
  4. אתה יכול ליצור מודעות ולקדם פוסטים
החלטתם? מספר דגשים לפני ההמרה:

  1. ניתן לבצע את ההמרה פעם אחת בלבד! 
  2. לא ניתן לאחד עם דפים עסקיים קיימים! 
  3. שימו לב שאתם ממקסמים את מספר החברים בדף האישי לפני ההמרה!
ביצוע המרה:
  • עבור אל דף ההמרה - כאן
  • לחץ על התחל בעבודה ופעל בהתאם להוראות על המסך

טיפים לעבודה עם דף עיסקי:
  1. חשוב לשים לב -  רק 16% מהאוהדים שלכם רואים את הפוסטים שלכם. זה המנוף של פייסבוק לגרום לכם לפרסם. 
  2. גבולות - פייסבוק מאוד מקפידה על ההפרדה בין הדף האישי לדף העיסקי. 
  3. השלימו את הפרופיל שלכם - השלימו את כל הפרטים, אל תשאירו דבר ריק. הוסיפו כמה שיותר פרטים שרק ניתן אודות המוצר בדף הפרופיל שלכם. כך תייצרו פרופיל אמין ומקצועי עבור העסק שלכם. אל תשכחו לחבר את הלינקים לרשתות החברתיות הנוספות שלכם. הוסיפו תיאור מדויק ונקי על מה שהעסק שלכם עושה. 
  4. לפרסם ביום קבוע – לדוגמה: עוגה לשבת, טיפ שבועי, סיפור. תתפלאו אבל הלקוחות שלכם יחכו לזה.... 
  5. לפרסם בשעה קבועה – ערך גדול לשעות אחה"צ לקראת ארוחת הערב. יש מספר רב של מחקרים בנושא שמשתנים בהתאם לסוג הפרסום וקהל היעד. בכללי רוב המחקרים גורסים כי השעה האידיאלית לפרסום הנה 18:00 בערב. בתזמון הזה יש אתנחתא קלה במשקי הבית לפני פעילויות הערב המשפחתיות. 
  6. אנליטיקה - תשתמשו ביכולות האנליטיות של הדף העסקי שלכם, ייתן לכם פרטים דמוגרפיים על קהל היעד שנכנס לתכנים וצופה בהם. 
  7. שימוש ב - #ההאשטג - ההאשטג הוא תיוג של מילה או ביטוי על ידי הוספת סולמית #, באופן שמקדם את תוצאות החיפוש של הדף האישי או העסקי ברשתות חברתיות. להאשטג פוטנציאל גדול להרחבת התפוצה של עסקים בכמה רשתות חברתיות ולכן מומלץ מאוד להכיר אותו ולהשתמש בו לכל מי שרוצה להצליח בתחום שיווק באינטרנט ושיווק ברשתות חברתיות. היתרון הגדול של התיוג בהאשטג עבור בעלי עסקים ויזמים שרוצים להצליח בתחום של שיווק באינטרנט, היא בכך שהוא מספק תוספת משמעותית ליכולתם לפרסם ולבלוט בתוך הרשתות החברתיות דרך הבלטת תחומי העניין 
  8. תזמון - יש אפשרות פשוטה לתזמן פרסום של פוסטים כך ניתן לפרסם בשעה קבועה בקלות בפייסבוק יש חשיבות גדולה לתזמון (היום והשעה) שבה מתפרסמים תכנים. תוכן טוב יכול שלא לקבל את החשיפה שמגיעה לו בגלל שפורסם ביום או בשעה לא נכונה, וההפך. אבל לא תמיד אנחנו יכולים להיות מול המחשב או מול הפייסבוק בדיוק בזמן המתאים, בעיקר אם מדובר בפרסום פוסט שדורש מאתנו קצת יותר ריכוז וזמן. שלא לדבר על זה שלא תמיד יש לנו השראה או בכלל בא לנו לכתוב משהו. 
  9. שם הדף - כל דף עסקי חייב שם. אבל השם לבדו אינו מספיק. יותר ויותר אנשים נעזרים במנוע החיפוש של פייסבוק ולכן מומלץ להוסיף את תיאור המקצוע בשם הדף. למשל, "אורי אליהו – הרצאות ואימון" ואז כאשר מישהו מקליד במנוע החיפוש את המילה אימון בפייסבוק, הדף יעלה כאחד התוצאות (קידום של SEO מתבצע כחלק מהאימון העיסקי). 
  10. מה אני מציע? - דפים עסקיים חייבים להכיל הצעה קונקרטית. לא מספיק להציג עבודות או לספר סיפורים, חייבת להיות הצעה. מבצע היכרות או משהו אחר שאת נותנת ויכול לעזור או לתרום לקהל היעד שלך. 
  11. תכיפות הפרסום - תוכן צריך לעלות כל יום או כל יומיים לפחות. התוכן הוא הדבר החשוב ביותר בפייסבוק והוא חייב לתת ערך מוסף. בבקשה!!!! לא להציף את הפיד. ברגע שהעוקב מתחיל לקבל מספר רב של פרסומים הוא יסיר את העוקב במהרה ואיבדתם לקוח פוטנציאלי. 
  12. אטרקטיביות ומשיכת העין - לכל תוכן יש לצרף תמונה. התמונה חייבת להיות מאתר שניתן להוריד ממנו תמונות חינם (חשוב לשים לב לאותיות הקטנות), או מאתר שניתן לקנות ממנו תמונות או תמונות שצילמתן לבד. בשום אופן אין להשתמש בתמונות מגוגל. זה עלול להוביל לתביעות משפטיות אלא אם במנוע החיפוש מפלטרים תמונות שניתן לעשות בהם שימוש חוזר לשימוש מסחרי. 
  13. פופולריות - השעות הכי נצפות בפייסבוק הן ביום ראשון בין 8:30 ל-9:30 ויום שבת בערב מ-18:00 ואילך (חצי שעה אחרי צאת השבת עפ"י העונה) 
  14. מערכת יחסים - עיקרון חשוב הוא בניית מערכת יחסים נכונה . LLT = LIKE +LOVE +TRUST אנחנו כבעלי עסקים צריכים שאנשים יכירו אותנו ולאחר מכן יאהבו אותנו ולאחר שהם אוהבים אותנו הם יבואו לרכוש בבטחון ומרצונם החופשי ולא יבואו כתוצאה מכנוע או מכירה בכפיה. הרעיון הוא להעלות סטטוסים שיווקיים עם ערך מוסף ברור שיובילו לאמון ואהדה. קודם כל בניית מערכת יחסים ורק לאחר מכן מכירה. 
  15. Call for action - סיימו כל פוסט עם קריאה לפעולה (Call For Action) – תבקשו מהקהל שלכם בקשות מקדמות כמו: 
    1. אהבתם? אשמח אם תפרגנו.... 
    2. מוזמנים לעקוב לתכנים נוספים 

טיפים לפרסום קבוצות בפייסבוק:

בעיקרון לפני שהולכים ואצים לפרסום ממומן ברצוני להציע לחשוב רגע לפני שמוציאים כ"כ הרבה כסף. אני מציע דרך זולה, יעיה ודי אפקטיבית לפרסום שאינו ממומן. 


ישנה דרך יעילה וחינמית להראות פעילות (נראות) בפורומים אשר קשורים לתחום העיסוק שלכם, בהם ניתן לשתף את התכנים העסקיים. יש לשים לב שפייסבוק מגבילה את מספר הפרסומים המוצרים ולא ניתן לפרסם מאות פעמים ביום. 


בלשון החיפוש בפייסבוק חפשו קבוצת פרסום של העיר שלכם / תחום העיסוק שלכם ותירשמו לקבוצות הרלוונטיות. לדוגמא 2 קבוצות שאני מנהל:
מאמנים אישיים l יועצים l מנחי סדנאות l מרצים l מטפלים: https://www.facebook.com/groups/UriEliyahu/
פתח תקווה והסביבה - פרסום חופשי לעסקים: https://www.facebook.com/groups/PetachTikva4U/

שימוש באקסל:

כנסו לקבוצה שאתם רוצים לפרסם בה, תצטרפו אליהו והעתיקו את הקישור של הקבוצה Ctrl + C


  • פתחו קובץ אקסל עם אוסף קישורים של הקבוצות שלכם ופשוט הדביקו את הקישור של הקבוצה


  • בתפריט השמאלי תבחרו All tabs, חפשו את developer ותוסיפו אותו לעמודה השמאלית ע"י לחיצה על כפתור Add

  • לחצו על: Developer - Macro - Create 
  • צרוMacro חדש והזינו אליו את הסקריפט הבא (הקוד מופיע בתגובה הראשונה של הסרטון)

  • סמנו את הקבוצות שאתם רוצים לפרסם 
  • לחצו על Run Macro וכל הקבוצות שלכם ייפתחו אחד אחרי השני וכך תוכלו לשתף את התכנים שלכם בקלות רבה. (מומלץ לא לפתוח יותר מ – 40 קישורים בו זמנית כי זה מעמיס על המחשב)

בהצלחה!!!!

יום שלישי, 22 במרץ 2016

על הקשר שבין אנוכיות להגשמה עצמית

במאמר הבא אנסה לאמוד על הקשר שבין אנוכיות לבין הגשמה עצמית.
אתחיל בציטוט של נלסון מנדלה שהתייחס לפחד העמוק ביותר שלנו:

"הפחד העמוק ביותר שלנו אינו מפני חוסר היכולת.
הפחד העמוק ביותר שלנו הוא הידיעה שעוצמתנו אינה ניתנת למדידה.
האור, ולא הצד האפל שבנו – הוא שמעורר בנו חרדות.

כל אחד שואל את עצמו:
מי אני שאוכל להרשות לעצמי להיות כל כך מבריק, מקסים, מוכשר ומאושר.
למעשה, מי אתה שתרשה לעצמך לא להיות כזה?
אנחנו ילדים של אלוהים!
כשאנחנו בוחרים לשחק את המשחק בקטן, אנחנו לא משרתים את העולם.
אין שום דבר נאור או מואר בצמצום האישיות שלנו רק כדי שאחרים ירגישו נוח בחברתנו.
נולדנו כדי לממש את הקסם האלוהי הגלום בנו,
הוא לא גלום רק בחלק מאתנו כל אחד נושא את הקסם הזה בתוכו.
כאשר אנו מרשים לאור הפנימי שלנו לזרוח
באופן בלתי מודע אנחנו מאפשרים לאחרים לעשות את אותו הדבר.
כאשר אנחנו משתחררים מהפחדים שלנו הנוכחות שלנו משחררת אחרים"




אתחיל עם מספר ביאורים למושגים הבאים:
אנוכיות (ויקיפדיה):

אנוכיות (או אגואיזם) זהו מצב בו האדם שם אך ורק את עצמו, צרכיו ומחשבותיו בראש מעייניו, והוא הראשון לסדר העדיפויות שלו, באופן קבוע. אדם אנוכי עשוי להתעלם מתחושותיהם, צורכיהם ונקודות המבט של האחרים. אנוכיות קיצונית שמהווה הפרעת אישיות קבועה יחסית וכוללת עיסוק מוגזם של האדם בעצמו וביכולותיו, מכונה הפרעת אישיות נרקיסיסטית ("נרקיסיזם").

הגשמה עצמית (ויקיפדיה):

מימוש עצמי או הגשמה עצמית היא מונח המשמש במספר תאוריות פסיכולוגיות, אך ללא אחידות מלאה במשמעותו. זוהי הנטייה המולדת של האדם לפתח את כל יכולותיו, כישוריו והפוטנציאל הטמון בו במטרה להיות העצמי הטוב ביותר שטבעו המולד מאפשר לו. המימוש העצמי מתבטא בשמירה על הקיום הפיזי שלנו וגם בצמיחתנו האישית; בעוד שקיום פיזי משותף לכלל בני האדם, הצמיחה האישית ייחודית לכל פרט בהתאם לשאיפות הדינמיות האישיות.

לפי דעת מבקריו הרבים, המושג הגשמה עצמית מבטא אנוכיות וערכי מוסר ניטרליים ולכן אין בכוחו להבחין בין הגשמה עצמית של פושע לבין הגשמה עצמית של אדם ישר.לאחר שהבנו את משמעותם של שני המושגים נשאלת השאלה האם יש התנגשות ביניהם?

האם כדי להגשים את עצמי אני חייב להיות אנוכי?
משל דג הזהב:
על פי סיפורו המפורסם של אלכסנדר פושקין של "הדייג ודג הזהב":

"מה קשים הם חיי הדייג; יום ולילה רק ידאג. מי ייתן ויזרח לי יום חג ואצליח לדוג סוף סוף דג.
והנה, יום אחד נתמלאה תפילתו של הדייג. כאשר העלה הדייג את הרשת והציץ אל תוכה, ראה דג זהב! ביקש הדייג לקחת את דג הזהב לביתו, אך פתאום פתח הדג את פיו ואמר:
אנא, דייג טוב עיניים,
החזר נא אותי אל המים.
אם זאת תעשה וחסדך תגלה –
כל אשר תבקש – אמלא!"

אתם בטח שואלים את עצמכם מה הקשר בין המשל לבין על הקשר שבין אנוכיות להגשמה עצמית?!
הסיפור מתחיל בתיאורם של דייג זקן ואשתו הממורמרת שחיים בעוני מרוד במשך שנים רבות בבקתה קטנה. הזקן מפרנס את אשתו ואת עצמו בדיג שבו הוא עוסק מדי יום. יום אחד הוא מצליח לדוג דג מסתורי וזהוב. הדג מתחנן על חייו ומבטיח למלא את כל משאלותיו בתמורה לחירותו. הדייג לא ביקש דבר מהדג ושחרר אותו ללא תמורה. כשאשתו שומעת על זה היא כועסת על בעלה ודורשת ממנו לחזור לאגם ולדרוש מדג הזהב שוקת חדשה כי השוקת שלהם נשברה. הדייג נעתר לבקשתה וחוזר לבקש את השוקת. הדג ממלא את בקשתו בשמחה.
יום לאחר מכן אשתו מבקשת בית חדש והדג ממלא גם את הבקשה הזאת. לאחר מכן דרישותיה של אשתו עולות על בסיס יום-יומי. היא דורשת בית גדול יותר ואחר כך ארמון; היא דורשת לשלוט על האזור בו הם גרים ואחר כך להפוך לצארינה. בסופו של דבר היא דורשת להפוך לשליטת הים על מנת לשעבד את הדג לחלוטין. הדייג ממלא אחר ההוראות של אשתו והולך לדג לבקש למלא את דרישותיה של אשתו. הים הופך לסוער יותר ויותר עם כל בקשה חדשה של האישה התובענית. בבקשה האחרונה הדייג בקושי מצליח לשמוע את עצמו. כשהדג שומע את בקשתה האחרונה, הוא מחליט לרפא את חמדנותה ולוקח בחזרה את כל מה שהוא נתן לה ומחזיר אותה בחזרה לבקתה הקטנה ולשוקת השבורה.

דג הזהב נותן לנו חיים קלים כל עוד זה במסגרת הסביר עד שרמת החמדנות מרקיעה שחקים.

דג הזהב מגשים את החלומות בהינף סנפיר ללא השקעה אמיתית מצידנו.
זה יפה באגדות אך בחיים אין "ארוחות חינם", צריך לעבוד קשה ואפילו קשה מאוד כדי להשיג את המטרות שלנו. המטרות יכולות להיות חומריות כמו: בית, מכונית, טיסה לחו"ל או שיכולות להיות רגשיות כמו: אושר, שמחה, גאווה, הרגשה טובה ועוד.

הסיפור של דג הזהב לא הסתיים ב - Happy End, בסופו של דבר הדייג העני ואשתו חזרו לנקודת ההתחלה.

באנגלית המילה לאנוכיות היא Selfish, אז אני מציע לכולנו למכור את הדג (Sell Fish) ברמה המטפורית כמובן.


מותר לנו לשים את עצמנו במרכז!
העולם שמסביבנו מלא באתגרים ודאגות, אנחנו חוששים על הילדים, על ההורים, על הבני זוג, על המדינה ולפעמים גם קצת על עצמנו...הגיע הזמן לשים את עצמינו במרכז, הגיע הזמן לבחור בעצמינו!

זה לא אומר שאנחנו זונחים את הילדים,
זה לא אומר שאנחנו זונחים את בן \ בת הזוג,
זה לא אומר שאנחנו זונחים את המשפחה,
זה לא אומר שאנחנו זונחים את החברים,
זה לא אומר שאנחנו זונחים את העבודה.

זה כן אומר שאני בנקודת זמן הנוכחית החלטתי לשים את עצמי במרכז ולהגשים חלום קטן או גדול.
אל תתפתו לרגשות האשם שיציפו אתכם, זה לא הוגן כלפיכם וזה לא הוגן מהסביבה.

הדבר האחרון שתרצו הוא להתעורר יום אחד עם תחושה מרירה של החמצה, השנים עוברות ועוברות ולא ניתן להחזיר את הזמן לאחור. תפרגנו לעצמכם כי מגיע לכם!

פרגון עצמי:
שנייה לפני שאנחנו שמים את כל כובד המשקל של העולם על הכתפיים שלנו בואו נעצור לרגע...ונשאל את שאלת המפתח: האם אני מפרגן לעצמי?
בהרבה מקרים אנו מוצאים את עצמינו מתמודדים עם "המובן מאליו" ומקבלים אותו בלי לשאול שאלות. אז רגע....תנשמו עמוק ותשאלו מה עושה לי טוב? מהו זמן האיכות הטוב ביותר שלי ומתי לקחתי אותו לאחרונה. האם הגשמתי את עצמי וגרמתי לי נחת?

פרגון בין בני זוג:
פרגון אמיתי בין בני זוג הוא מתכון מנצח לזוגיות בריאה וארוכת שנים. אחד המכשולים העיקריים של תקשורת לקויה בין בני זוג משויך לחוסר פרגון. תשאלו את עצמכם "מה עשיתי היום בשביל הזוגיות?" אפשר להפתיע את הבן / בת זוג עם פתק על המקרר או יותר טוב להגיד את מה שכתוב בפתק (מרוב התרגשות שלא תשכחו כלום) פנים אל מול פנים.

דוגמה לפתק לבת הזוג:
"אשתי היקרה, אני לא מרבה לומר לך אבל מפרגן לך מכל הלב על מי שאת, על המסירות שלך ובעיקר על הסובלנות שלך, אני יודע שלעיתים אני לא קל, חוזר עצבני מהעבודה, שוכח את הכלים בכיור, מפספס באסלה אבל הסובלנות שלך והיכולת להכיל אותי יקרה מפז, אוהבבב אותך היום יותר מאתמול ומחר יותר מהיום".

דוגמה לפתק לבן הזוג:
"בעלי היקר, אני מודה לך על החיים המשותפים איתך, על כך שאתה מקשיב לי ונותן לי משענת וכתף שאני צריכה פעם אחרי פעם. זה לא מובן מאליו ואני מפרגנת לך מכל הלב על מי ומה שאתה בשבילי ובשביל הילדים! אוהבתתתתת""

ללא פרגון אמיתי וכנה מבן / בת הזוג יהיה לנו קשה מאוד לשים את עתמינו במרכז ולהתחיל להגשים את חלומותינו. העובדה שהפרטנר שלנו לא נותן תמיכה תהיה לרועץ ותוריד את הרוח מהמפרשים.

אחרי הכל החיים מבוססים על איזונים, פעם אני נותן יותר ופעם אני נותו פחות כי את חוק הכלים השלובים אי אפשר לנצח.


היום החלטתי כי הפעם זה תורי!
אחרי שמכרנו את הדג והבנו שאנחנו צריכים לשים את עצמינו במרכז בזמן הנכון נשאלת השאלה מה אני רוצה להשיג קודם?

הגשמה עצמית שמחה ופורייה.